W 2011 roku nasza firma zrealizowała duży edukacyjny projekt o charakterze non profit. Stworzyliśmy, wyprodukowaliśmy i wysłaliśmy do wszystkich 4000 liceów w Polsce grę szkoleniową Myjnionerzy, uczącą przedsiębiorczości, podstaw biznesu i ekonomii.
Teraz zapraszamy Państwa pracowników do udziału w drugiej fazie projektu: wydarzenia edukacyjnego, w którym Państwa pracownicy przeprowadzą grę (i lekcję przedsiębiorczości, biznesu) dla uczniów jednej z wybranych szkół. Na jeden dzień staną się nauczycielami biznesu i podzielą się swoim doświadczeniem zawodowym. Bez obaw – damy im do ręki dobry program: sprawdzoną i pasjonującą grę, której prowadzenia nauczymy. Pomożemy też stworzyć inne elementy lekcji.
Szukają Państwo wyjazdu integracyjnego, który pozwoli pracownikom połączyć wspólne, inteligentne, zespołowe zadanie z działalnością społeczną? Chcą Państwo, by przy okazji nabyli podstawy nowej umiejętności: nauczania biznesowych umiejętności w interaktywny sposób? Zapraszamy do projektu Myjnionerzy.
Trening polarny ze zdobywcą biegunów
Pierwsza zasada naszego treningu: będzie mróz, więc uważaj, żeby się nie przegrzać. Bo choć spędzimy trzy dni zimą w górach, obozując pod namiotem, wszystkim będzie gorąco. Zarówno w przenośni jak i dosłownie.
Są dwa elementy, które różnią trening polarny od innych wyjazdów. Pierwszy to “głębokość” integracji zespołu. To jest projekt, w którym ludzie najpierw poznają się od swojej prawdziwej strony i zrzucają wszelkie “maski”, a potem wypracowują szczegółowe zasady wzajemnej współpracy. Wiele czasu poświęcimy na poznanie osobowości i roli zespołowej każdego uczestnika. Dowiemy się, co go motywuje i jakie ma cele zawodowe i prywatne. Poznamy jego silne i słabe strony – w pracy indywidualnej i zespołowej, na płaszczyźnie zadaniowej i międzyludzkiej, w pracy koncepcyjnej i wykonawczej. Wypracujemy styl komunikacji, który odpowiada każdemu z członków zespołu. Nauczymy się, jak pracować z każdą z osób w trudnych sytuacjach: jak okazuje stres albo zdenerwowanie, kiedy pozostawić ją samą a kiedy wspierać, jak rozwiązywać problemy na poziomie sporu, a nie konfliktu. Wyartykułujemy oczekiwania każdego członka zespołu wobec jego współpracowników.
W osiągnięciu tego celu pomoże nam fakt, że spędzimy trzy dni w małej grupie, całkowicie odcięci od cywilizacji. 72 godziny w trudnych warunkach, bez przerwy zdani tylko na siebie.
Drugi element, który odróżnia ten projekt od innych wyjazdów: miejsce i warunku bytowe. Zimowe obozowanie w górach pod namiotem to prawdziwa szkoła przetrwania. To wyjazd tylko dla aktywnych fizycznie osób, które świadomie chcą się zmierzyć z trudnym wyzwaniem. Czekające nas zadania będą miały charakter zimowej wyprawy górskiej. Od momentu, gdy na parkingu pozostawimy samochody, będziemy poruszać się poza szlakami, często torując drogę w kopnym śniegu na górskim zboczu. Przez 3-4 godziny dziennie każdy z uczestników będzie ciągnął swój bagaż na improwizowanych saniach. Grupa sama będzie wyszukiwać drogę do celu, rozstawiać górski obóz, przygotowywać posiłki, zapewniać sobie ciepło.
Zadania wykonywane przez uczestników
Omawiane zagadnienia– podsumowanie realizowanych zadań
Omawiane zagadnienia – wariant dla menedżerów
Wzajemne poznawanie się członków zespołu. Oba długie wieczory pod namiotem poświęcimy na rozmowach, które pozwolą uczestnikom poznać się dużo lepiej:
Jak zapewnimy grupie ciepło i bezpieczeństwo
Prowadzący
Każdy trening polarny prowadzony jest przez Rafała Szczepanika. Jest on współzałożycielem Training Partners i Pracuj.pl, menedżerem, szkoleniowcem, autorem książek na temat budowania i zarządzania zespołem. Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń integracyjnych w formie zadań terenowych.
Rafał Szczepanik jest też instruktorem wspinaczki, a także jedynym Polakiem, który zdobył zarówno oba bieguny ziemi jak i himalajski ośmiotysięcznik. Swój namiot rozbijał wielokrotnie na Antarktydzie, Spitsbergenie, zamarzniętym Oceanie Arktycznym, lodowcach Himalajów, Andów i Alp.
Wielkość grupy
Trening polarny to ekskluzywny projekt prowadzony zawsze w kilku lub maksymalnie kilkunastoosobowych grupach.
Czas i miejsce
Projekt trwa trzy dni, realizowany jest w Beskidach, Sudetach lub Bieszczadach (miejsce dobierane zależnie od warunków śniegowych), od połowy grudnia do połowy marca. Istnieje także możliwość zrealizowania projektu w innych górach świata – w formie tygodniowej lub dłuższej wyprawy.
Czego nie gwarantujemy?
– Policja, słucham – dyżurny aspirant w centrum alarmowym komendy miejskiej przeciągnął się w fotelu. Ton jego głosu zdradzał znudzenie. Młody mężczyzna nie lubił nocnych dyżurów w telefonicznym centrum alarmowym. Zgłoszenia kradzieży rowerów, drobnych pobić, awantur domowych – to nie były sprawy na miarę ambicji początkującego podoficera. Gdyby wreszcie jakieś morderstwo… Albo chociaż porwanie…
– Słuchaj i notuj uważnie – odezwał się władczym tonem niski męski głos w słuchawce. Policjant momentalnie się rozbudził. Tak nie brzmi głos wystraszonego obywatela szukającego pomocy.
– Kto mówi? Proszę się przedstawić! – zażądał podoficer.
– Za osiem godzin w mieście wybuchnie bomba – dzwoniący kompletnie zignorował polecenie aspiranta. – Zginie kilka tysięcy osób. Dziesięć milionów w używanych banknotach może jednak rozwiązać ten problem. Odezwę się za godzinę.
Podoficer spojrzał na czas połączenia. „Dwadzieścia sekund” – mruknął pod nosem – „za krótko, nie namierzyliśmy go”.
Młody policjant poczuł, jak w jego żyłach krew zaczyna szybciej krążyć. To było to! Pierwsza prawdziwa sprawa!
Uczestnicy naszej gry stają się zespołem śledczych, którzy muszą dotrzeć do bomby i ją rozbroić. Żeby jednak dowiedzieć się, gdzie w mieście bomba została ukryta, czeka ich szereg zadań i wyzwań – przeszkód, których rozwiązanie krok po kroku zbliża ich do celu. Te zadania to m.in. śledzenie podejrzanego uciekającego przez miasto, przeprowadzenie przesłuchania, oględziny miejsca włamania, niejawne przeszukanie samochodu należącego do przestępców, koordynowanie pościgu policyjnego i wiele innych.
Każdy z naszych scenariuszy jest unikalny i dostosowany do topografii i atrakcji miasta, w którym go prowadzimy.
Scenariusz edukacyjny:
Witamy we jedynym w Polsce kasynie, w którym wygrana ani trochę nie zależy od przypadku, czynnika losowego czy szczęścia. To kasyno, w którym wszystko zależy od skutecznego planowania, dobrej strategii, sprawnej komunikacji i podjętej na czas decyzji. W naszym kasynie gracze nie rywalizują ze sobą, lecz tworzą zespół wspólnie walczący o wygraną.
W tym niezwykłym kasynie na graczy czeka Ruletka Drużynowa, Blind Jack (czyli Ślepe Oczko), Amerykański Multipoker, Wieloręki Bandyta, gra w Mega-Kości, samodzielne konstruowanie automatu do gier i Bingo Prawdziwego Lidera. A także specjalność zakładu: zespołowe planowanie sztuczki karcianej, która pozwoli rozbić cały bank.
Oczywiście, w naszym kasynie, jak w każdym innym, gramy na pieniądze (specjalne metalowe żetony o różnych nominałach). Emocje sięgają więc zenitu, atmosfera jest gorąca, a wielkie wygrane i wielkie przegrane są tu na porządku dziennym.
Scenariusz edukacyjny:
Gra strategiczna “Construction Game”
Kierowana przez uczestników gry firma właśnie wygrała prestiżowy przetarg na budowę supernowoczesnego mostu nad największą rzeką w kraju. Projekt trudny, bo czasu na realizację niewiele a budżet jest niski. Dlatego zarząd postanowił, że część prac będzie realizowana w różnych miejscach dla obniżenia kosztów, a konstrukcja będzie składana z gotowych elementów nad rzeką.
Budowę każdego z głównych elementów powierzono odrębnemu zespołowi. Inwestor pozostawił wolną rękę w wielu kwestiach technologicznych i architektonicznych, zatem od decyzji zespołu zależy kształt i konstrukcja mostu.
Zespół projektowy musi zaplanować technologię (nośność, zjazdy i rozjazdy, elementy infrastruktury) – choć tak naprawdę ta w grze jest dość prosta i wykształcenie inżynierskie nie daje tu wielkiej przewagi. Znacznie istotniejsze są elementy menedżerskie: budżet projektu, harmonogram prac, harmonogram wydatków, spotkania robocze członków podzespołu. O co gramy? Jak zwykle o zysk. Czy zwrócą się poniesione wydatki na materiały do budowy i koszty pracy zespołu projektowego? Czy firma na projekcie zarobi czy będzie musiała do niego dołożyć?
Scenariusz strategiczny:
W dużej firmie produkującej z klocków Lego sprzęt kosmiczny działa 5 wydziałów produkcyjnych. Ostatnio nastąpiła reorganizacja, której efektem jest lekki chaos: nikt nie ma w 100% właściwych zasobów (klocków i dokumentacji technicznej) do budowy. Co więcej, nowo mianowany prezes sprowadził całą komunikację między wydziałami (każdy z nich mieści się w innym pomieszczeniu) do formalnych spotkań. Czy w tych warunkach – opisanych sztywnym regulaminem pracy – uda się uczestnikom stworzyć sprawny system komunikacji, bez którego uporządkowanie chaosu i wymienienie się zasobami nie będzie możliwe?
Gra menedżerska pokazująca, z jakimi problemami muszą sobie radzić zespoły istniejące w firmie. Omówienie tematów:
Scenariusz edukacyjno – przygodowy:
Pomidorowe Oblężenie
W Siedmiomilowym Lesie co roku odbywa się konkurs na Oblężników Roku.
Oblężnicy słyną z tego, że budują znakomite maszyny oblężnicze strzelające pomidorami.
Dziś nadszedł wielki dzień. Król Lasu postanowił, że tytuł Oblężnika Roku przypadnie każdemu członkowi tej drużyny, która zbuduje maszynę zdolną
tak strzelać pomidorami, by roznieść w pył (i sos) Antypomidorową Fortecę, wzniesioną specjalnie na tę okazję.
Ale oto kłopot. Wszystkie drużyny mają puste magazyny ze sprzętem budowlanym. Część znajdą w lesie, część będą musieli kupić u Kupca Castoramusa (pieniądze zarobią, realizując ZADANIA – gry integracyjne i menedżerskie).
Tylko jaką strategię przyjąć? Czy Oblężnicy mają zbudować mocniejszą
(i droższą) wyrzutnię, czy też zrobić coś skromniejszego, a więcej pieniędzy przeznaczyć na pomidory (będą mogli oddać więcej strzałów)?
Wkrótce wielki pojedynek…
To już pewne: w 2020 roku w ziemię uderzy meteoryt. Zniszczenia ominą tylko Antarktydę – wyłącznie tam ludzkość będzie bezpieczna.
Przywódcy świata postanowili więc: każdy kraj otrzyma kawałek lądu na białym kontynencie. Tam przeprowadzą się jego obywatele i od podstaw zbudują nowe państwo.
Uczestnicy zostaną podzieleni na kilkuosobowe, współpracujące zespoły („państwa”). Przed nimi wielki projekt: przesiedlenie ludzi i zwierząt oraz budowa niezbędnej infrastruktury. A także uruchomienie produkcji prądu, żywności, leków, ubrań itp. Każdy kraj wyspecjalizuje się w wytwarzaniu jednego zasobu, którym będzie się wymieniał z innymi.
Uczestnicy będą też musieli wspólnie przetrwać noc polarną, stworzyć system łączności między państwami i radzić sobie z niespodziankami,
jakie niesie nowa sytuacja…
Udział w symulacji pozwala:
Czas trwania: 4 do 8h zależnie od wariantu
Liczba uczestników: od 15 do 150.
Miejsce: sala konferencyjna (wybrane moduły mogą – na życzenie – odbywać się w plenerze, szczególnie atrakcyjne jest ich rozegranie zimą – co pozwala doświadczyć warunków polarnych)
Scenariusz z adrenaliną:
Uczestnicy staną się początkującym zespołem ratowników górskich. Czeka ich przeszkolenie wstępne – wprowadzenie do zawodu. Wezmą udział w ćwiczeniach uczących kierowania akcją ratowniczą w wysokich górach. Część zadań wymaga nieco ruchu i jest bardzo dynamiczna (ćwiczenia linowe: zjazdy, mosty linowe itp. – przygotowane tak, by były dostępne także dla osób mniej sprawnych). Inne to gry taktyczne, nie wymagające odwagi, ale uczące planowania i kreatywności, dobrej komunikacji i podziału zadań. Wszystkie sesje to tak naprawdę gry menedżerskie i outdoor oparte na ćwiczeniach dla kierowników akcji ratowniczych (uczących zarządzania zespołem ratowniczym). Każda z gier dotyczy innej umiejętności dotyczącej pracy zespołu. Każda jest podsumowywana przez trenera i dyskutowana z grupą – pod kątem roli lidera i funkcjonowania zespołu w biznesie.
Scenariusz warto zrealizować na Jurze Krakowsko Częstochowskiej – wówczas możliwe są zajęcia w jaskiniach i na naturalnej skale. Jednak większość ćwiczeń (w tym linowe) można przeprowadzić wszędzie tam, gdzie jest kilkanaście dużych drzew.
Zajęcia prowadzą ratownicy lub instruktorzy wspinaczki posiadający duże doświadczenie menedżerskie i kierownicy wypraw wysokogórskich na różnych kontynentach.
„Skrzynia skarbów” ®
W zamkniętej na kłódkę skrzyni znajduje się skarb. By go zdobyć, trzeba skrzynię otworzyć. W grę wchodzi jedynie otwarcie jej kluczem – niszczenie kłódki siłą grozi wybuchem.
Niestety grupa nie ma klucza. Uczestnicy wiedzą jednak, że mają szansę zdobyć 6 kluczy – dopiero posiadanie tego kompletu daje szanse otwarcia zamka. Każdego klucza broni Klucznik, który odda go tylko za prawidłowo zrealizowane ZADANIE (jedną z gier integracyjnych lub szkoleniowych). By zdobyć wszystkie klucze, należy więc wykonać 6 niezwykłych zadań wymagających kreatywności, współpracy, zorganizowania i wytrwałości.
Gdy klucze są w ręku, to wcale nie koniec pracy… Teraz trzeba określić, który z nich pasuje. Wiadomo, że z 6 kluczy tylko 2 są identyczne i to one pasują. Ale jak stwierdzić, które, skoro kluczy nie wolno do siebie zbliżyć na odległość mniejszą niż 2 metry? Trzeba użyć właściwego klucza już w pierwszej próbie, inaczej wszystko wybuchnie.
Scenariusz ten może być realizowany dla grup od 8 do 300 osób, w ramach zajęć trwających od 3 do 16 godzin (zależnie od specyficznych potrzeb grupy). Gry mogą mieć charakter zabawy lub integracji, ale mogą to być też poważne, zaawansowane gry związanie z zarządzaniem, przywództwem, podejmowaniem decyzji czy komunikacją.
Scenariusz ten można realizować pod dachem lub w plenerze.
Omawiane zagadnienia– podsumowanie realizowanych zadań
Omawiane zagadnienia – wariant dla menedżerów